ندای زنان ایران

برگزاری مراسم هشت مارس در تهران و خبر رهایی یک زندانی از اعدام

 

مراسم با حضورجمعی از فعالین زنان ،فعالین کارگری و دانشجویی و فعالین حقوق کودک و جمعی از نویسندگان و بخشهای مختلفی از زنان و مردانی که از شهرهای دور و نزدیک به شوق حضور در جشن هشت مارس آمده بودند، برگزار شد.

 همچنین میهمان ویژه مراسم، خانم "شعله پاکروان" که با خبر مسرت بخش رضایت یک خانواده مقتول و رهایی یک انسان از اعدام، به هشت مارس امسال بوی زندگی و ریحان بخشیدند.

 مراسم با پخش کلیپ "شعر رهایی" از یغما گلرویی با شوق و شور آغاز شد.

 خانم ناهید شقاقی،مجری توانمند برنامه ضمن خوشامد گویی و تبریک به مناسبت هشت مارس، مراسم را آغاز کرد.

 برنامه با تاریخچه ی هشت مارس و شرحی از مبارزات زنان ایران از مشروطه تا به امروز که توسط خانم فریده نخستین خوانده شد، ادامه یافت.

 خانم ملیحه قریشی با خواندن نوشته ای تحت عنوان "باید ها و نبایدها" به وضعیت امروز زنان در جامعه ی ایران پرداختند.

 در ادامه خانم ضیا رمضانی دلنوشته ای با عنوان "زنان و مهاجرت" را خواندند

 وخانم مریم محمدی مقاله ای با عنوان "زنان ومعیشت" را برای حضار ارائه دادند.

 در این قسمت برنامه کلیپی از اجرای خیابانی با صدای یک زن فرانسوی به مراسم شادی بخشید.

 خانم فراست ناصری از زنان مریوان در باره مشکلات زندگی زنانی که بعنوان اعتراض دست به خودکشی و خودسوزی میزنند، صحبت کرد ودرادامه سخنان ایشان کلیپ هانا کامکارکه میگوید:"حالا دیگه من جز نمی زنم،جیغ نمی زنم،خودمم نمی زنم،حالا فقط دف می زنم،دف می زنم و می خوانم..." به نمایش گذاشته شد.

 سپس خانم پروین نخستین، مادر فداکار وزحمتکش از وضعیت زنان ومشکلاتی که برای گرفتن شناسنامه فرزندانشان با پدر غیر ایرانی روبرو هستند، سخن گفتند که جمع را بسیار تحت تاثیر قرار دادند .

 خانم اکرم نصیریان گزارشی از کارگروه سوادآموزی انجمن ندای زنان ایران ارائه دادند و به تعدادی از سواد آموزانی که توانسته بودند دوره سواد آموزی را با موفقیت به پایان برسانند با هدیه یک شاخه گل تبریک گفتند در حالیکه دستنوشته های این زنان به نمایش حضار گذاشته شده بود وجمعیت حاضر با کف زدن های متمادی شور و اشتیاق را بیشتر کردند .

 در اینجا مستندی از زنان کارتن خواب با این سوال که در صورت وجود پناهگاهی امن حاضر به ترک اعتیاد و کارتن خوابی هستید؟! می گویند: "... نمی تونم اینجوری توی بیابون و خیابون باشم" و یا اینکه " هیچکس این زندگی رو دوس نداره هیچکس!" به نمایش گذاشته شد.

 و سپس خانم محبوبه فرحزادی در زمینه بند قانونی طلاق صحبت کردند.

 در ادامه یکی از حضار شعری را به مناسبت این روز تقدیم کرد و آواز سولماز بدری برای میهمانان پخش شد.

 مقاله ی " زنان و محیط های کاری" توسط خانم اسرین درکاله ارائه گردید.

 و گزارش یک کار میدانی که بصورت جمع آوری پرسشنامه هایی با مضمون "برابری زن و مرد" توسط خانم خوشبو قربانی خوانده شد و خانم مریم محمدی به سوالات حضار در زمینه پرسشنامه پاسخ دادند.

 در این قسمت از مراسم، مستند کوتاهی در باره ختنه زنان به نمایش گذاشته شد.

 و خانم ناهید شقاقی که با خواندن شعر ها و مطالب کوتاه از آمارها در ضمن برنامه، مراسم را پربارتر ساختند با قرائت بیانیه ندای زنان ایران وخواست برابری زن و مرد و داشتن یک دنیای بدور از تبعیض مراسم هشت مارس را به پایان رساندند.

 14 اسفند 94

از فیس بوک ندای زنان ایران